Alla inlägg den 9 juli 2007

Av Anna - 9 juli 2007 22:33

Nu har vi efter 2½ år skaffat en hundbur till Tyra. Det är ju bra att ha om hon ska sova borta eller på semestern eller när man flyttar till nytt. Min pedagogiska tanke är då att hon är trygg i buren efter att ha vant sig med den här hemma. När jag kom hem med den (begagnad o köpt på blocket av en RR-ägare) så var Tyra mycket uppspelt o undrade vad det var för kul grej som luktade så spännande. Jag fällde upp den o hon fick själv nosa o kika på den. Jag la in hennes madrass o gav henne en vomgodisbit. Den åt hon upp snabbt utanför buren o vankade sedan runt o ville inte gå in. Till slut efter att vi inte löste hennes problem med sin förlorade madrass så gick hon in i buren o la sig där. Det var visst inte så tokigt...

Hon ska nu få sova i den utan att jag stänger den på flera dagar. Sedan kanske jag kan göra det men eftersom att hon är ovan så tar jag det hellre lugnt. Har ju lärt mig att man tjänar på det...  :-)

Men hon verkar ju inte vara helt anti. ska nog bli bra hoppas jag!

Av Anna - 9 juli 2007 13:14

MIn stackars bebba hade en dubbelt så stor tutte igår. Vi var på utställning o tittade o hejade. Det tar ju alltid så himla lång tid innan det bli dax så vi strosade runt o kollade på andra ringar, vi skulle se rottisar. Sean satte vi oss ner för att kolla lite i en ring o vad fick jag då se....

Tyra hade fått en fästing på nedersta tutten. Jag trode först att det var en stor fästing som var röd men vid en närmre titt så jag att det var en liten men att tutten var irriterad o röd samt lite svullen. Panik!!!!!

Jag som ALDRIG brukar ta bort fästingar med fingrarna beslutade mig för att göra det eftersom att det skulle dröja innan vi kom hem samt att den satt på ett känsligt ställe. Jag tog tag o drog dän den men... Huvudet på den jäveln satt kvar. Så det var bara för mig att bita ihop tills vi kom hem. Då fick  Tyra lägga sig på rygg medan Janne o jag opererade. Det är ju otroligt hur jäkla hårt de sätter sig. Vi fick bort nästan allt men en liten bit är kvar. Har nu tvättat o sett till att det är rent. Hon ser inte ut att ha besvär plus att rodnaden o svullnaden har minskat. Så nu får vi hoppas att det gick bra ändå. Har ju inten lust att amputera tutten! Fattar inte varför de där jäkla krypen ska existera över huvud taget...


Ovido - Quiz & Flashcards