Direktlänk till inlägg 5 juli 2007

"Slaktaren TYRAnn"

Av Anna - 5 juli 2007 19:11

Tänk va kul det kan vara med viltspår!!

Det är något som Tyret o jag är överrens över. Idag åkte vi ut till kidsbergen, där vi brukar vara. Där hade Emma o Acke redan förberett spåren o då även vårt. Så vi var först ut. En vilde slängde sig ur bilen och var som vanligt het som en tok. Hon hade varit själv hemma innan eftersom att jag jobbat så hon hade inte fått springa av sig nått. Så lite av den extra ivern hon så tydligt visade försvarar jag med det.

Hon skötte sig fint i spåret men tempot är fortfarande för högt. Hon kör slut på sin energi på två röda...

Vid mitten av spåret tappade hon bort sig. Jag fick då roppa in henne o sätta henne. Denna gång hade jag med vatten så hon fick dricka lite... eller.... mycket! Sedan satte hon fart igen o tog då upp spåret på en gång. Jättebra spårning fram till klöven men frotsatte då bara förbi?? Hon var så focuserad (eller inte) o tyckte att det var så kul att hon bara löpte på. Sedan irrade hon runt runt o hittade inte tillbaka förrän efter en bra stund. Jag var precis påväg att ta med henne lite längre tillbaka i spåret för att börja om där men då fick hon upp vittring o hittade tillbaka. Slutligen framme slutade hon klöven som vanligt o bar den stolt till bilen.

Man ser verkligen hur mycket energi detta tar. Det vi måste focusera på är att spara på krafterna.

Nästa gång ska jag "gå av" henne så hon blir av med den värsta ivern. Så vi får se om det funkar...

Sedan var det ju dax för de andra hundarna att spåra så tyrannen fick sitta i bilen o vänta. Men det kan man väl inte acceptera enligt Tyra!!!!

När jag kom tillbaka hade min lilla älskling slitit bort den klädda plastdelen som sitter på bagageluckans insida. Lampsladdar o dyl. hängde fritt! Mycket rar liten vovve!! Matte fick då tygla sin ilska o lugnt flytta över den överexalterade byrackanb till baksätet där hon sedan fick ligga på vägen hem. Jag tror inte att det finns någon som har en sån hårig o trasig v40 som vi.

Men men, jag får väl tolka det som att hon bara tycker att spårning är kul. Å det har hon ju försökt visa lite för tydligt. Hoppas hon förstått att jag fattat!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 5 november 2007 21:27

Tänk va snopet. Idag när Tyra o jag gick hemåt i mörkret så gic vi förbi en park. Där var en tjej m ett koppel o ngn i andra änden... som grymtade. Tyra tyckte naturligtvis att det var himla konstigt o kunde inte riktigt släppa det hela. När djuret k...

Av Anna - 24 oktober 2007 09:51

Tänkte uppdatera lite! Tyra o ja var till Vretstorp här om dagen o spårade med Angelica o Qiron (kurspolare) De gick riktigt bra. Det blev inte så långt men hon fick gå över en bäck o den var skymning så lite klurigt belv det nog. Men det va jag som ...

Av Anna - 16 oktober 2007 14:06

Jaha!! Då blev det ju precis som jag ville att det INTE skulle bli! Tyret löper.... Vilket ju innebär att hon inte kan vara på dagis vilket i sin tur innebär att vi måste lösa alla arbetsdagar på annat sätt. Hon kan ju inte vara själv hela dagarna va...

Av Anna - 10 oktober 2007 18:04

Nu har vi varit på spårning. Det var ju sååå länge sen. Det var, som vanligt, Acke, Emma o Jag som var uppe i Kidsbergens skogar. Det gick himla bra. Trots att det var ett bra tag sedan sist så skötte sig alla hundarna fint. En riktig rivstart blev d...

Av Anna - 9 oktober 2007 13:27

Nu var vi hemma igen, bådatvå! Tyra hade skött sig fint. Hon pep inte nått o gick duktigt med på promenaden. Väl ute i hundgården ville alla andra hundar nosa på henne, det va ju lite läskigt förstås! Men sen när de nosat färdigt så gick de iväg för ...

Ovido - Quiz & Flashcards