Alla inlägg den 3 augusti 2007

Av Anna - 3 augusti 2007 22:38

Ute på vår lilla kvällspromenad mötte vi grannarna på andra sidan av vardagsrumsväggen (Claes o Cristin). De är riktiga hund o jakttokar. De har en tax sedan förut och har även tagit över en liten nippertippa (nån liten långhårig pensionärshund) efter att en bekant dött. Claes är jägare och är ofta ute när det är säsong. Förra året fick vi flera rådjurs och älgklövar av honom. Dessa har vi ju använt gansla flitigt (i alla fall rådjursklövarna) så jag hoppas att vi får nya nu till hösten.

Men hur som helst... (ja kommer aldrig till sak)

Han sa att den 16:e augusti är det råbocksjakt och då tyckte han att vi kunde komma med Tyra o spåra på riktigt! (Jag hade precis berättat att hon är så himla duktig o att hon tycker att det är så kul).

Man kan ju göra sånt när man vet att djuret är dött... så att det inte blir några traumatiska händelser det första som blir när man spårar på riktigt.


Detta lät ju riktigt spännande! Men frågan är ju om Tyra fixar det... eller rättare sagt, om jag fixar det. Måste nog fundera lite på detta!


Av Anna - 3 augusti 2007 15:40

Åh, va skönt att vara hemma igen!

Janne, Tyra o jag kom hem inatt vid 2 efter att ha kört från Kalmars södra sida, Dunö. Där har vi bott sedan i måndags tillsammans med ett par kompisar, Cattis o Jonas o deras goa dotter Alva. (som för övrigt är vårt gudbarn) :-)

Som resten av denna sommar så har ju solen lyst med sin frånvaro bortsett från en enda dag då vi fick en strand dag i Köpingsvik på Öland. Så LITE färg har man väl fått. I övrigt blev det lite promenader längs med Dunös stigar och Kalmars gågator.

 

Man kan ju lätt förstå att alla affärsverksamheter är lyckligta över denna regniga sommar. Jag har nog spenderat lite mer än vad jag annars hade gjort. Hur som helst så har vi haft det bra. Vin o grillat på kvällarna har ju förgyllt en del. ;-)


Tyra har nog haft det Ok hon med. Dock har det inte blivit några superlånga promenader eftersom att jag inte gått ensam utan fått sällskap av Cattis eller fler. Men för min del tycker jag nog att det varit trevligt med någon att prata med under promenaderna, något man inte har lika ofta här hemma.

Å så fick ja ju hjälp att bära kopplet som ni ser!  ;-)

När vi var i Köpingsvik solade Tyra lika gärna som vi andra. Konstigt att hon inte får värmeslag. Men emellanåt gick vi ner till vattnet o svalkade tassar o fötter. Det var en hel del röda maneter så larviga matte ville inte gärna ta sig en simtur. Något som nog Tyra gärna klarade sig utan. Men lite kul var det nog. Det är ju så himla långgrunt så hon kunde lätt o tryggt skutta fram i saltvattnet. Det såg riktigt härligt ut.

Det sämsta var nog sovloftet där vi sov. Tyra kunde inte med sin vildaste fantasi tänka sig att klättra upp där eftersom att höjdskräcken dominerar i sånna lägen. Så husse fick snällt bära upp och ner med vår lille vovvsing på 43kg. Lite otäckt men vad gör man. Mammig o pappig som hon är så skulle hon ha gnällt ihjäl sig själv och oss andra om hon hade sovit nere.

Hon tog även ett eget initiativ till att vakta stugan vi bodde i. Den låg på tomten till "huvudhuset" som två andra familjer hyrde. Hon vande sig ganska bra vid att ha dom o deras barn där. Om vi satt ute när de inte var hemma så var hon lugn o tyst tills...

de kom hem/ut. Då Tyra tyckte att det var VÅR tomt. Ganska jobbigt!!!

Vid ett tillfälle gick Tyra ut själv när vi inte hann med o såg då barnen precis runt vår husknut o sa då MYCKET bestämt ifrån. Tur att Cattis hann fånga upp den jäkla hunden så jag kunde släpa in åbäket till byracka! Fy faan va förbannad man blir! Önskar att jag har en hund som va riktigt folkglad o ville gosa med alla. Så pass att hon va ett rigtigt "pain in the as"!! Det känns ju lättare att arbeta fram en strategi för det än när en hund vaktar som besatt.

Det känns verkligten jätte tråkigt att hon måste vakta så. Att hon inte kan slappna av när hon märker att de ska o kommer att vara där. Eller åt minstonde när jag säger att det är OK.

Önska jag visste ett sätt att arbta bort det där.


MEN... i övrigt som sagt en bra semester. Dock skönt att vara hemma igen. Det tycker nog både Tyra o jag. Hoppas nu bara att solen tänker komma nästa semestervecka innan jobbet nalkas... tror inte det men...


Ovido - Quiz & Flashcards