Alla inlägg den 29 augusti 2007

Av Anna - 29 augusti 2007 13:29

Äntligen var Lydnadskursen igång igen!!

Tyra o jag har tidigare gått tävlingslydnads kurs o går nu en tredje fortsättningskurs. Man skulle nog då kunna tro att vi är SÅÅÅ duktiga o har tävlat o grejat men ...  ICKE!! Vi tragglar o jobbar under kursen o slöar till oss under loven. Men igår var hon riktigt duktig. Vi tränade på linförighet o kontakt, med andra ord "FOT". Jag berömde henne mycket för att hon skulle hålla kontakt med mig. Men då minsann fick jag skäll av fröken "prickis". Hon tyckte att jag skulle gå över mer i att vänta med beröm för att hon så småningom skall kunna utföra hela momentet innan beröm o ev belöning kommer. Så jag provade, dock ganska skeptisk till att hon skulle hålla engagemanget vid liv. Men hon skötte sig fint. Tittade upp på mig o höll position. O sedan till sist beröm i form av ett lugnt "bra" o inget superglatt tjoande "BRAA" som jag tidigare gjort. Vid slutet av momentet blev det dock mer beröm o belöning. Super bra o kul. Trodde faktiskt inte alls att hon skulle fixa det så bra. Det var ju också ett tag sedan vi gick på kursen. Lite lydnad under sommaren kanske men mest spårning som ni säkert läst.

Så nu har vi i läxa till nästa vecka att träna på linförigheten o vänta lite med beröm/belöning. Samt att Vi ska "gå ur position" för att ge godis/leksak. Detta för att inte vi ska säga "bra!" o sedan stoppa handen i fickan för att ge belöningen o hunden gå ur sin position. Då får ju hunden belöning när den kliver ur sin "FOT"-position, inte för att den gått bra "FOT".

Så... vi får se hur det går...

Ovido - Quiz & Flashcards