Alla inlägg den 18 juni 2007

Av Anna - 18 juni 2007 22:25

Tänk vilken människa! Men man undrar ju lite...

Måndagar kl 20.00 är en viktig tid för matten Anna. Då är det "Mannen som kan tala med hundar" på tv 4+.

Hur som helst så märker man tydligt hur viktigt det är med sin egen sinnesstämning. Han pratar ju jämt om hur viktigt det är att vara lugn och känna att man är ledaren för att sedan vara det i praktiken också.

När jag var ute med Tyra på kvällspromenad så sträckte jag på mig o markerade med mitt pekfinger att jag inte ville att hon skulle gå framför mig utan bakom. (det är ju så flocken skall göra emot sin ledare) Hon saktade direkt ner. Jag gick då emot henne med rak rygg, då satte hon sig med öronen bakåt. När jag sedan sträckte på mig ytterligare lite o tittade på henne så la hon sig ner. Sedan komunicerade vi tyst med varandra en stund under promenaden. Hon stannade när jag ville o kom så långt fram som jag ville. Det känns ju jätte kul att det funkar. Borde ju tyda på att vi har en br relation, hon o jag. Förr vet jag att jag kände att det var så tråkigt att man inte kunde föra en bra kopnversation med någon man gick med om Tyra var med. Hela tiden var jag då tvungen att korrigera o rätta, berömma o säga till henne. Men ska man göra osm jag gjorde idag så måste man ju också ha tålamod och vara uppmärksam. Missar man varandras gester o kroppsspråk så funkar det ju inte!

Hur som helst så är det ett bra o intressant program med både bra o ibland mindre bra sätt att "fostra" sin hund. Man får ta en del för vad det är. O inte minst, tänka på att det är korkade amerikaner som är hundägarna. Tänk att en del tror att det räcker att gå två promenader a' 30 min i veckan för en hund som är vuxen o full av energi. Suck! Amerikaner alltså...

Ovido - Quiz & Flashcards