Alla inlägg den 25 juni 2007

Av Anna - 25 juni 2007 10:45

Jag började fundera lite på hur det är att ha hund i stan nu när jag läste Karmas blogg ang. katter.

En hund har verkligen inga stora previlegier. De får inte vara lösa i stan, inte i parker, inte i motionsspår o inte i skogen. Åtminstonde inte när o hur som helst. I många andra länder finns ju faktiskt hundparker. (hur bra det sen funkar är ju en annan femma) En hund i Sverige får (om jag fattat rätt) vara lös om den är under sådan uppsikt o kontroll som om den vore kopplad. Dock ej i skog den tid då djuren precis har fått barn. O sen är det ju vissa speciella regler inom kommuner o dyl. Men detta är det inte alla som förstått. Jag kan förstå om man är rädd o inte vill att hunden ska komma fram. Det måste ju alla respektera oavsett vad o vem det gäller. Jag låter aldrig Tyra springa fram till någon men däremot får hon gå lös mycket. Möter vi någon kallar jag in henne så hon går "fot" med mig. Hon går lös där jag anser det okej o där jag har uppsikt över vad/vem som kommer. Det är ju jag som har ansvaret o så länge jag sköter det så borde man få ha dom lösa.

Vart ska hunden annars kunna göra av med all energi. Det är klart att agility, spår, lydnad o annat är bra men ibland vill hunden bara få springa av sig o busa, kanske med en annan hund.

Det finns så mycket surt folk som inte accepterar något betr. hund. Däremot får katter o andra vilda djur göra precis som de vill.


I våras fick jag o Sarah utskällning av en gubbe när vi gick utefter svartån. Han blev arg för att fåglarna skulle få ungar o hundarna skulle jaga dem. Nu är det så att Tyra  sällan jagar fåglar. Vi går där så ofta att hon vet o har vant sig vid att det är änder lite var stans. Kan inte vi hundägare få ta eget ansvar för våra hundar. Det är väl upp till oss att veta vad som gäller. Varför måste Örebros alla pensionärer springa runt med pekpinnar om hur man får o inte får göra ENLIGT DEM?!?  Jag har även fått skäll av en kärr.. dam som tyckte att det var så förskräckligt att "vi" inte plockade upp hundbajset efter oss. Nu råkade det ju vara så att min hund luktade vid staketet in till hennes kolonilott vilket hon tydligen inte kunde göra utan att vi skulle bli oskyldigt anklagade för en gammal hundlort som låg brevid oss. "Jäkla kärring!!!"

Jaa, suck! så är det nog. Någon måste de ju gnälla på. Synd bara att vi hundägare som sköter det på ett bra sätt ändå får ta skiten.


Nu ska Tyra o jag ut o förpesta tillvaron för pensionärerna = vi ska ut o gå en promenad!

Ovido - Quiz & Flashcards