Alla inlägg den 21 juni 2007

Av Anna - 21 juni 2007 17:14

NU har vi precis kommit hem från en spårning uppe i kidsbergens skog. Det var Tyra o jag tillsammans med *Acke, Dobby o Maja, *Sarah o leia, och *Emma o Karma.

Vi hade ingen bil utan fick tack o lov åka med i Annicas bil. Lite trångt tyckte tyra som inte kunde komma till ro mellan mina ben i framsätet. Till slut stod hon med bakbenen på golvet o resten i mitt knä. Denna omständiga flodhäst alltså!!

Väl framme fick dela förvaringsutrymme med leia. Men när vi gick o la spåren vågade jag inte ha Tyret i Sarahs fina bil. Tänkte att risken var stor att min exalterade byracka skulle klättra runt i bilen o lämna hår o smuts efter sig. Så hon fick sitta fastknuten vid ett träd o Yla. (vilket hon gjorde så gott hon kunde...)

När alla spår var lagda åkte vi upp till en skruttig jägarstuga för att fika o fördriva tiden tills det blev dax för spårning. Tyra försökte leka med pola'n Leia men icke! Troligen har stackars Leia lekt för mycket i vatten o dragit på sig en sk. Vattensvans (tror jag det heter). "Krya på dig Leia!"

Maja började med sitt spår. Hon körde på o gjorde ett bra jobb. Dessvärre har hon ju för tillfället en skadad matte som hon emellanåt fick vänt in.

Efter Maja var det Dobbys tur. En liten harig buse. Acke har gått varsamt fram med blodet för att han inte ska vara rädd. Dock hade hon idag duttat blod lika mycket som till dobbys orädde mor. I början var han feg men kom sedan igång o tyckte att det var riktigt kul! "Hurra för Bobbo!!!"

 Sedan äntligen!!!!

Tyras tur. Hon hade vid detta tillfälle ylat o ylat så hälften av krafterna var borta men laddade snabbt om på nytt när hon förstod att det var hennes tur. Jag hade gjort ett mycket längre spår denna gång, samt att det var lite slingrigt för att det skulle bli lite svårare. Jag hade även gjort ett litet bloduppehåll.

Ivrig som en galen tjur grävde hon sig fram till spårstarten. Hon löpte på som bara den... i rätt riktning till mattes lättnad! Jag fick dock bromsa henne o ryta till lite för att hon skulle lugna sig vilket hon till viss del då gjorde. Hon spårade verkligen jätte bra, men virrade bort sig vid ett par tillfällen. Hon hittade trots det tillbaka snabbt igen o fortsatte. jag behövde aldrig hjälpa henne. Vid bloduppehållet kom hon in lite fel så hon fick inte uppleva det från start om man säger. men hon kom in rätt när blodet började igen så det var väl OK ändå tycker jag.

Väl framme vid klöven var hon som vanligt glad o lekte länge med den. En mycket glad o stolt tjej travade sedan med oss tillbaka till bilarna.

O så var det Leias tur.

Detta var hennes först gång o det märktes. Hon var väldigt reserverad till en början men efter Sarah började puscha henne så vågade hon gå på lite. (man kan ju förstå att hon inte galoperade fram om hon trodde att en galen bock stod bakom kröken...) Till o från stannade hon upp för att lyssna o speja ut över skogen. Men till sist... KLÖVEN! Vilken tur att hon gillade den såå! HOn blev såå glad o stolt när hon hittade den. Det kommer nog förbrukas många klövar om Leia får hållas... Den var tydligen riktigt god.

Så jag tror att Leia kommer lära sig detta snabbt. Nu vet hon ju att det inte kom nått läskigt på vägen. Istället en supergod klöv!

Sist på startfältet var den lilla Rutinerade bruden Karma. Hon hade dock med sig en inte lika skärpt matte idag. Karma ville längre ner i backen o spåra men matten Emma sa stopp. Vi trodde nämligen att ett LEVANDE djur befann sig där. "Det var ju blod o klövspårning nu!" Till sist förstod bromsklossen Emma o Karma kunde slutföra uppdraget. Hon fann sin klöv o slickade lite demonsrativt på den, inte mer. Men lite beröm från oss tvåbenat var ju inte fel.

Sedan bar det iväg hemåt. Vi fick då åka med Karma o Emma in till stan. Denna gång krånglade inte kalven min utan (försökte) sussa på golvet framför mig med sitt huvud på växelspaken. Lite trångt men vem bryr sig när benen inte bär.

Nu är vi hemma o Tyra har intagit en av sina platser. Där ligger hon nu o sover DJUPT!

Tack alla för idag! Hoppas vi får till det nästa vecka igen!

Ovido - Quiz & Flashcards